Klarinet - fra 2. kl.

Vil du gerne spille på et instrument? Så prøv klarinetten Klarinetten er et alsidigt og elsket messingblæserinstrument som er rigtig godt til dig der ikke har spillet på et instrument før.

Klarinetten har mange toner og det giver dig mulighed for at spille i mange forskellige sammenhænge både solo, klaverakkompagneret, i orkestre, bands og meget mere inden for alle musikgenrer.
Når du starter til klarinet lærer du hurtigt noder og rytmer at kende, så du kan spille små melodier. Med klarinetten har du efter aftale med din underviser mulighed for at deltage i Musikskolens Big Band, hvor du spiller musik sammen med andre musikskoleelever.

Det er muligt at leje en klarinet på Musikskolen.

Lyder klarinet som noget for dit barn?

Tilmelding her

• Broskolen afd. Rolfsted

Christoffer Gausdal Find

Benjamin Bøgelund Bech

Tilmeld dig soloundervisning i klarinet her.

Læreplan for klarinet

Klarinet:

Klarinetten har et stort toneomfang og egner sig til at spille mange forskellige stilarter.
I undervisningen præsenteres eleverne for musik fra mange forskellige genrer, så som Klassisk, Rytmisk og Folkemusik. Vi spiller melodier og laver øvelser, der understøtter det, der arbejdes med i melodierne og generelle tekniske elementer.

Noget arbejdes der kun med i timerne, andet vil også være hjemmeopgaver. Vi spiller både med og uden noder. Helt fra start er der mulighed for at deltage i musikskolens forskellige koncerter og arrangementer.

Fra start arbejder vi målrettet med at kunne håndtere instrumentet og stå rigtigt i forhold til klangdannelse, fingerteknik og fysik, med henblik på at opnå en god teknik og undgå spændinger.
Vi arbejder også med læbe og mundstilling (embouchure) og puste-/vejrtrækningsteknik (støtte) for at få instrumentet til at sige noget.

Teori er en vigtigt for at kunne spille og forstå musik, og er derfor helt fra start- i større eller mindre grad - en del af undervisningen.
Vi arbejder med teori gennem forskellige øvelser og opgaver, blandt andet Music Mind Games (se www.musicmindgames.com).

Det er vigtigt, at teorien giver mening og kan anvendes direkte i forhold til spil på instrumentet.
Der lægges vægt på, at eleven bliver en sikker node-og rytmelæser og også lærer at spille uden noder. Derudover er det vigtigt at de kan spille på egen hånd efter noder eller selv lytte ting af.

Sammenspil er væsentligt, og det tilstræbes at eleven deltager i sammenspil hurtigt, både i den daglige undervisning, i større sammenhænge og senere også i musikskolens orkestre.
Gennem sammenspil lærer man at lytte til andre og holde en stemme, hvorved den musikalske bevidsthed udvides. Man indgår i et musikalsk fællesskab og oplever, at det lærte kan bruges i andre og nye sammenhænge, hvilket er motiverende. Deltagelse i sammenspil er frivilligt.

Om at øve sig:

Når kroppen skal lære noget, kræver det koncentration og mange gentagelser, inden det er lært. Det er derfor nødvendigt at øve og fordybe sig, for at opleve fremgang og udvikle sig på instrumentet, og derved bevare motivationen.

Det er ikke altid nok kun at øve og spille i timen. For at få den bedste udvikling og mærke fremgang skal man også spille hjemme. Når man øver sig derhjemme vedligeholder og opbygger man musklerne i læberne og fingrene. Det bedste er at øve lidt ad gangen og hyppigt.
Forældrene kan hjælpe med at gøre det til en vane at få instrumentet frem, samt understøtte lysten til at spille hjemme ved interesse, nysgerrighed og opmuntring.
I undervisningen arbejder vi med hvordan eleven kan øve sig. Vi arbejder gradvist hen mod at eleven lærer at blive sin egen lærer i øvesituationen.

Det er vigtigt at have et godt instrument, og musikskolen er behjælpelig med anskaffelse.