Saxofon - 3. kl.

Vil du gerne spille på et instrument? Så prøv saxofonen. Måske har du set saxofonen i Disneys Aristocats hvor den spiller jazz? Selvom saxofonen er lavet af messing, hører den faktisk til træblæserfamilien ligesom klarinet og fløjte.

Saxofonen findes i mange forskellige størrelser og bruges i mange forskellige musikgenrer lige fra jazz, rock og pop til klassisk musik.

De mest almindelige saxofoner er sopran, alt, tenor og baryton. Den mest almindelige at begynde på er altsaxofonen, da den har en passende størrelse både til børn og voksne.

Når du starter til saxofon lærer du noder og rytmer at kende, så du kan spille små melodier. Med saxofonen kan du deltage i forskellige typer sammenspil som fx band, blæsersammenspil eller i big band.

Det er muligt at leje en saxofon på Musikskolen.

Lyder saxofon som noget for dit barn?

• Broskolen afd. Rolfsted

Christoffer Gausdal Find

Tilmeld dig soloundervisning i saxofon her.

Læreplan for saxofon

Saxofon:

Saxofonen er et ikonisk træblæserinstrument som mestendels har fundet sin rette hylde inden for den rytmiske musik. Den startede sit liv som klassisk instrument men blev hurtigt én af de ”vilde drenge i klassen” og fandt sin vej ud i alle mulige andre genrer gennem årene. Det er dog stadig muligt at spille klassisk saxofon og der er skrevet rigtig meget flot klassisk musik for instrumentet.
Saxofonen er meget udbredt inden for jazz og forbindes ofte hermed, men man kan spille alt lige fra funk, pop, folkemusik, salmer, afro til rock. Saxofonen forener træblæsernes ynde med messingblæsernes kraft og kan have et meget varieret udtryk. Den kan være enormt blød og smuk, men den kan også være rå og usødet.

Hvornår kan jeg starte?

Som udgangspunkt kan du starte fra omkring 3. klasse, men det afhænger meget af din fysik. Det er et forholdsvis tungt instrument og kræver luft. Men det skal ikke lade dig afskrække. Man kan regulere hvor meget luft man skal bruge med forskellige ”bladtykkelser” på mundstykket. Man kan ret hurtigt få en saxofon til at lyde godt

Hvordan fungerer undervisningen?

Du kommer sammen med din lærer til at blive præsenteret for en hel palette af forskellige discipliner – både saxofonteknisk men også helt generel musikforståelse. Der bliver lagt vægt på dig og dine præferencer så det hurtigst muligt bliver så sjovt som muligt at spille samtidigt med at du lærer en masse.
Du vil selvfølgelig blive undervist i de basale teknikker, men derudover vil der også være fokus på dine ører og dine egne tanker omkring musik. Du vil blive præsenteret for forskellige stilarter du skal lytte til og som vi snakker om med henblik på at få et bredere perspektiv og for at finde netop din musikalitet igennem saxofonen.

Øvning

Det forventes at du øver hjemme af flere grunde. Dels fordi saxofonen skal ”holdes ved lige”, og med det menes blæseteknik, fingerteknik og de muskler man bruger når man spiller. Og dels fordi det selvfølgelig er langt sjovere for både dig og din lærer at møde forberedt op, blive bedre og udfordre og udforske instrumentet.

Sammenspil

Der er rig mulighed for at indgå i forskellige sammenspilskonstellationer på saxofon. Det er et dejligt instrument som både kan være frontfigur men også fungere som et instrument der bakker resten op.
Der findes både mindre sammenspilsgrupper og større grupper såsom bigbands.

Valg af saxofon

Der findes faktisk mange forskellige saxofontyper. De mest udbredte er altsaxofon, tenorsaxofon, sopransaxofon og barytonsaxofon. Jo større saxofonen er, desto mere luft plejer man at sige at man skal bruge.
Prøv at søge på de forskellige saxofoner og tænk over hvad der er mest dig.

Leje og køb af instrumenter

Det er muligt at leje en saxofon gennem musikskolen. Hvis du går og drømmer om at købe din egen saxofon, rådes du til at tage en snak med din lærer, så du kan finde den der passer lige netop til dig.