Trommer - fra 2. kl.

Vil du gerne spille på et instrument med stor lyd, som driver dine forældre til vanvid, når du øver derhjemme? Så prøv trommer!

Trommen er hjertet i stort set alle orkestre og bands og den spiller ofte sammen med en række andre instrumenter. Med trommer kan du spille alle typer af musik lige fra rock og pop til jazz og klassisk.
Når du starter til trommer tager vi udgangspunkt i dig og du lærer hurtigt noder og rytmer at kende, så du kan spille små melodier. Med trommer har du efter aftale med din underviser mulighed for at deltage i samspil eller i Musikskolens Big Band, hvor du spiller musik sammen med andre musikskoleelever.
Til tromme undervisningen bliver du også introduceret til forskellige percussion-instrumenter som f.eks. congas, bongos, claves, timbales, ko-klokker, triangel og tamburin som ofte bruges i rytmiske bands og orkestre. Når du spillertrommer er det derfor godt også at kende disse instrumenter da rytmerne ofte kan overflyttes direkte til trommesættet.

Det er desværre ikke muligt at leje tromme-sæt på Musikskolen, men vi vejleder gerne hvis du overvejer at købe et sæt.

• Brobyskolerne and. Pontoppidan
  • Broskolen and. Bøgehøj

Jesper Eg Pedersen

Tilmeld dig soloundervisning i trommer her.

Læreplan for trommer/slagtøj/percussions

Slagtøj/percussion

Slagtøj / percussion findes som en naturlig del i alle genrer, og vi beskæftiger os med alle dele af det musikalske spektrum.

Vi arbejder med at udvikle en naturlig og afslappet kropsholdning, tekniske færdigheder, koordination samt klang på instrumenterne Eleverne instrueres i vedligeholdelse af både musikskolens udstyr og eget udstyr.
Musikskolens lærere tilbyder også rådgivning ved anskaffelse af egne instrumenter.

Node/rytmelæsning introduceres tidligt i processen gennem arbejdet med de forskellige genrer.
Undervisningen består også af udvikling af gehør, solospil/improvisation, udenadslære, og kendskab til puls, perioder og taktarter

I musikskolen er der mange sammenspilstilbud som f.eks. rock/pop bands, rendyrkede slagtøjsorkestre og en række andre spændende konstellationer. Vi lægger stor vægt på, gennem sammenspil at kunne spille og hygge sammen med andre elever i musikskolen.

For at få det bedste ud af undervisningen anbefaler vi, at man så vidt muligt øver lidt hver dag, i stedet for 1 time inden undervisningen. Det drejer sig om, i øvningen at være sin egen læremester, og vi lægger stor vægt på god indstuderings- og øveteknik. For at kunne fremkalde mest mulig motivation og spilleglæde, tilpasses øvningen den enkelte elev efter muligheder, ambitioner, niveau og alder.

Vi lægger vægt på, at undervisningen foregår i øjenhøjde med den enkelte elev. Derfor bruger vi ofte internet (fx YouTube) og andre medier i undervisningen. Vi lytter også til musik for bedre at kunne forstå og derved spille forskellige genrer.