Musik og bevægelse

Kan dit barn lide at synge, spille, danse og bruge sin fantasi. Skal dit barn lære noget om musik? Så prøv Musik og Bevægelse for børn i 0. klasse.

Går du i 0. klasse?

Musik og Bevægelse er fyldt med kreativitet og fantasi, og så lærer du at samarbejde og koncentrere dig om musik og leg. Vi lader os gribe af musikalske lege med noder og rytmer , og du lærer de musikalske grundbegreber som f.eks. puls, rytme, tempo, dynamik, høj, dyb og klang.

Musik og Bevægelse er en god basis for senere instrumentalundervisning. Mange af vores elever vælger at fortsætte på Musikalsk Værksted i 1. klasse.

Broskolen afd. Bøgehøj (onsdag)

Carl Nielsen-skolen (mandag)

Enghaveskolen (fredag)

Ferritslev Friskole (onsdag)

Hjemly Friskole (tirsdag)

Nordagerskolen (fredag)

Nr. Lyndelse Friskole (tirsdag)

Rudme Friskole (torsdag)

Ryslinge Friskole (torsdag)

Sdr. Nærå Friskole (mandag)

Undervisere

Agata Mertl-Blausz

Anette Lynghøj

Cecilie Sønderskov Hansen

Charlotte Mejlbjerg

Kristina Hedelius-Strikkertsen

Læreplan for Musik og Bevægelse

Musik og Bevægelse:

I musik og bevægelse beskæftiger vi os med musik gennem sang, leg, bevægelse og spil. Der lægges i undervisningen vægt på at børnenes kreativitet, fantasi og krop kommer i spil, samtidig med at de stimuleres sprogligt, motorisk og taktilt.

Børnenes musikalske forståelse styrkes gennem arbejdet med grundlæggende musikalske begreber som puls, rytme, dynamik, tonehøjde, pauser og periodefornemmelse. Vi kigger også lidt ind i nodernes verden gennem leg og spil f.eks. ved hjælp af Music Mind Games eller lignende.

Børnene prøver at spille på rytmikinstrumenter og de ældste elever stifter bekendtskab med enkelte melodiinstrumenter som f.eks. fløjte, xylofon eller guitar.

I musik og bevægelse øver vi os sammen på sociale kompetencer såvel som de musikalske færdselsregler, som f.eks. at lytte til andre, prøve at være i centrum, følge legens regler og vente på tur.

Musik og bevægelse i 0. klasse

Fokus i musik og bevægelse i 0. klasse er først og fremmest på de grundlæggende musikalske begreber, samt sociale og musikalske spilleregler. Rytmikinstrumenter bliver introduceret og vi mærker glæden ved at synge, spille, lege og bevæge os sammen.

Musik og bevægelse i 1. klasse

Vi bygger videre på, hvad børnene allerede har lært i musik og bevægelse i 0. klasse - nye elever kan dog godt nå at springe på vognen. Der bliver kigget nærmere på musiklokalets instrumenter og eleverne prøver, når læreren skønner at de er klar til det, at spille på enkelte melodiinstrumenter som f.eks. fløjte eller guitar. Vi tager desuden et kig ind i nodernes verden gennem leg og spil.