Cello - fra 4 år

Den dybe strygerklang, klinger smukt alene, i orkester og i bands. Du kan begynde som 4 årig - eller som voksen.

Tilbud til børn fra 4 år og opefter

Vil du gerne spille på et instrument? Så prøv celloen!
Celloen er violinens største storesøster og med celloen spiller du som på violinen med en bue som er den, der på strengene danner de smukke klangfulde lyde. Celloen har en dyb varm klang.

Celloen er også et godt begynder instrument som du kan spille både solo og i orkester som med violinen.

Når du starter til cello lærer du hurtigt noder og rytmer at kende, så du kan spille små melodier. Med celloen har du efter aftale med din underviser mulighed for at deltage samspilshold eller du kan deltage i strygeorkestre, hvor du spiller musik sammen med andre musikskoleelever.

Celloen fås i små størrelser så du har mulighed for at starte til cello allerede som 4 årig til forældre/barn musik med cello.

Undervisning foregår en gang om ugen gennem hele sæsonen (10 måneder) og varer typisk 25 minutter alt efter hvad I vælger ved tilmelding.

Til undervisning af mindre børn i alderen 4-10 år er forældres ledsagelse af barnet som regel påkrævet.  Undervisningen sker på holdet forældre/barn musik med cello.

Det er muligt at leje en cello på Musikskolen.

Vi tilbyder soloundervisning på

• Carl Nielsen Skolen

Ida Franck Holm

Tilmeld dig soloundervisning i cello her.

Læreplan for cello

Cello:

Vi anbefaler, at du begynder i 8 – 10-årsalderen. Dog kan du begynde tidligere, hvis dine forældre deltager i undervisningen.
Vi inviterer dig med i fællesskaber af cellospillere både lokalt og videre omkring. Instrumentet indgår naturligt i kammermusik, orkestre, celloensembler, bands og folkemusik. Instrumenter i alle størrelser kan lejes af musikskolen.

For at fremme god klangdannelse, arbejder vi med en sund kropsholdning. Som det første arbejder vi med bue og venstrehånds fingres kontakt til strengen.
Vi arbejder også fra 1. lektion med, hvordan du håndterer instrumentet bedst muligt.

Hørelære, form- og stilkendskab inddrages løbende i undervisningen. Med de yngste elever arbejder vi med Music Mind Games-materialer for at understøtte nodelæsning.
Music Mind Games bruges ofte i fællestimer sammen med andre celloelever.

Fællestimer er det første sted eleven præsenteres for sammenspil. Siden inviteres til strygeorkester, kammermusik, i bands og folkemusik, når eleven er klar til det.

Særlig blandt de yngste elever udgør forældrene en væsentlig del af trekløveret: elev, lærer og forældre. Forældrene er med som ”sekretær” i timerne og kan derved bedre hjælpe eleven med øvning derhjemme. For at sikre god progression, er daglig øvning anbefalet. Det handler om at skabe gode vaner, f.eks. at instrumentet altid er pakket ud og noderne altid står klar. Motivation skabes med hurtige og små succeser.

Vi øver at optræde ved forskellige arrangementer og koncerter. Det er også en social kontekst at ”vokse i”.
Musikskolens lærer hjælper gerne ved køb af eget instrument.