El-bas - fra 2. kl.

Vil du spille musik med strøm? Så prøv el bassen der er grundfundamentet i mange rytmiske stilarter; Jazz, Rock, Disco, Funk, Heavy, Fusion, HipHop m.fl.

Tilbud til børn i 2. klasse og opefter

Vil du gerne spille på et instrumentmed strøm? Så prøv el bas.
El bas er et bad-as instrument som bruges i mange sammenhænge og du kan spille alle typer af musik enten alene eller sammen med andre.

Når du starter til el bas lærer du hurtigt noder og rytmer at kende, så du kan spille små melodier. Med el bas har du efter aftale med din underviser mulighed for at deltage i samspilshold.

Du kan starte til el bas når du går i 2. klasse, men du skal have en el bas til at øve dig på derhjemme.

For forældre

Skal dit barn lære at spille på et instrument? Når man lærer at spille og bliver dygtig til et instrument får man som barn gode oplevelser med musikken, koncentrationsevnen styrkes, barnet lærer at øve sig og være disciplineret og får stor selvtillid når musikken flyder fra instrumentet.

Til soloundervisning i et instrument modtager barnet eneundervisning af en af musikskolens dygtige undervisere.

Undervisning foregår en gang om ugen gennem hele sæsonen (10 måneder) og varer typisk 20-35 minutter alt efter hvad I vælger ved tilmelding. Undervisningen ligger typisk i forlængelse af skoletiden og det er muligt at modtage undervisning på forskellige lokationer i kommunen.

Prisen for undervisning i soloinstrumenter varierer i forhold til længden af undervisning.
Vi har et begrænset antal El-bas som udlejes til begyndere på musikskolen.

Vi tilbyder soloundervisning på:

• Carl Nielsen Skolen
  • Musikskolen i Ringe, Kulturzonen
  • Enghaveskolen
  • Byskolen i Faaborg

Underviser

Rune Reffstrup

Tilmeld dig soloundervisning i el-bas her.

Husk at, hvis der er 2-3 elever, der gerne vil instrumental holdundervisning, kan der evt. oprettes et hold.
Kontakt Musikskolen på tlf. 72 53 83 60 for nærmere aftale.

Læreplan for el-bas

El-bas:

Vi beskæftiger os primært med rytmisk musik i forskellige stilarter (pop, rock, funk, jazz etc.). Vi skal lære om elbassens rolle i forskellige slags musik, spille funky og rockede basgange, lære om groove, rytme og spille fede sange. Vi skal lære at spille med forskellige højrehåndsteknikker.

Krop og instrument:

Her er nogle eksempler på nogle af de udfordringer vi skal tackle:
Hvordan holder man en puls?
Hvordan koordinerer man højre og venstre hånd?
Hvordan sidder man rigtigt?
Hvordan lytter man til musik, og hvordan bruger man ørerne, når man spiller elbas?

Teori:

Vi blander teori og praksis sammen. Mens vi lærer en ny sang, snakker vi om teoretiske begreber som f.eks. akkorder, pulsfornemmelse, rytmer. Vi skal lære at læse noder, lære gribebrættet at kende og lære at improvisere. Jeg anvender blandt andet Music Mind Games og hørelære til indlæring af teoretiske begreber.

Sammenspil:

Elbassen er i høj grad et instrument egnet til sammenspil. Enten i musikskolens orkestre, med andre elbasser, eller i små projektgrupper med f.eks. guitar, trommer eller klaver.

Om at øve:

For at sikre god progression, er daglig øvning anbefalet. Det handler om at skabe gode vaner, f.eks. at instrumentet altid er pakket ud, og noderne altid står klar. Motivation skabes med hurtige og små succeser. På den måde lægges grundarbejdet og bevidstgørelsen for de større succeser på længere sigt.

Andet:

Læreren giver selvfølgelig gode råd og vejledning, hvis I vil købe en ny elbas, forstærker eller andet elbas relateret udstyr.