Tværfløjte - fra 2. kl.

Tværfløjten er et meget populært begynderinstrument. Eleven lærer hurtigt at forme en smuk klang, og fra begyndelsen kan eleven spille små melodier. Som soloinstrument eller i mindre besætninger (kammermusik) kan man især nyde fløjtens smukke klang i det dybe leje, men i større sammenhænge (orkestre) har man mere glæde af instrumentets evne til at spille høje toner og hurtige passager. Alt musik kan spilles på en fløjte : klassisk, pop, musicals, folkemusik og jazz. Musikskolen udlejer tværfløjte.

Tilbud til børn fra 2. klasse og opefter

Vil du gerne spille på et instrument? Så prøv tværfløjten
Tværfløjten er et populært som oprindeligt høre træblæserinstrument selvom den i dag ofte er lavet af sølv- eller guldlegering. Tværfløjten er et super godt begynder instrument og du kan spille både solo og i orkester med tværfløjten som både spiller høje lyse klange og kan spille hurtigt og dybe bløde klange.
Når du starter til tværfløjte lærer du hurtigt noder og rytmer at kende, så du kan spille små melodier. Med tværfløjten har du efter aftale med din underviser mulighed for at deltage i Musikskolens Big Band, hvor du spiller musik sammen med andre musikskoleelever.

For forældre

Skal dit barn lære at spille på et instrument? Når man lærer at spille og bliver dygtig til et instrument for man som barn gode oplevelser med musikken, koncentrationsevnen styrkes, barnet lærer at øve sig og være disciplineret og får stor selvtillid når musikken flyder fra instrumentet.

Til soloundervisning i et instrument modtager barnet eneundervisning af en af musikskolens dygtige undervisere.

Undervisning foregår en gang om ugen gennem hele sæsonen (10 måneder) og varer typisk 20-35 minutter alt efter hvad I vælger ved tilmelding. Undervisningen ligger typisk i forlængelse af skoletiden og det er muligt at modtage undervisning på forskellige lokationer i kommunen.
Prisen for undervisning i soloinstrumenter varierer i forhold til længden af undervisning.
Det er muligt at leje en tværfløjte på Musikskolen.

Lyder tværfløjte som noget for dit barn?

Tilmelding her

Vi tilbyder soloundervisning på:

• Carl Nielsen Skolen
  • Musikskolen i Ringe, Kulturzonen
  • Enghaveskolen
  • Brobyskolerne afd. Pontoppidan

Underviser

Anette Lynghøj Hansen

Tilmeld dig soloundervisning i tværfløjte her.

Husk at, hvis der er 2-3 elever, der gerne vil instrumental holdundervisning, kan der evt. oprettes et hold.
Kontakt Musikskolen på tlf. 72 53 83 60 for nærmere aftale.

Læreplan for tværfløjte

Tværfløjte:

Tværfløjten bruges i mange sammenhænge; fra symfoniorkestre og kammermusik over folkemusik til jazz og bigband. I undervisningen præsenteres eleven for forskellige musikgenrer, hvorfra der spilles melodier og arbejdes med øvelser, der understøtter disse. Foruden fløjtespillet lægges der i undervisningen vægt på at bidrage til en livslang glæde ved musikudøvelse både alene og sammen med andre.

Undervisningen er for børn fra 6 år og opefter. Hos de 6-7-årige kan undervisningen ske på en fløjte lavet specielt til aldersgruppen indtil arme og fingre har vokset sig lange nok til en “voksen” tværfløjte. Det er muligt at leje begge slags tværfløjter hos musikskolen.

Krop og instrument:

Fra starten arbejder vi målrettet med at håndtere og stå rigtigt med instrumentet. Vi arbejder derudover med den rette mundstilling(embouchure) og støtte og puste-/vejrtrækningsteknik for at kunne få fløjten til at ”sige noget”. Derudover arbejder vi med fingerteknik.

Teori:

Det teoretiske er en vigtig del for at kunne spille og forstå musik og er derfor fra start en del af undervisningen. Arbejdet sker gennem øvelser, spil og opgaver, og knyttes altid op på direkte anvendelse på tværfløjten.

Der lægges vægt på, at eleven både bliver en sikker node- og rytmelæser, men også lærer at spille efter gehør. Dette gør, at muligheden for at spille på egen hånd bliver større.

Sammenspil:

Det tilstræbes, at eleven ret hurtigt kommer til at spille sammen med andre, både i den daglige undervisning og i større sammenspilsgrupper. Det kan f.eks. være sammen med andre blæserelever eller klaverelever. Dette vil blive koordineret af læreren. Eleverne vil blive sat sammen ud fra alder og niveau og om muligt også ud fra egne ønsker, hvis de har kammerater i musikskolen. Sammenspil er en vigtig del af undervisningen, både for at lære at spille sammen med andre og mærke glæden ved det, og for at skabe sociale relationer, fællesskab og oplevelser med musikken.

Om at øve:

For at kunne få det mest optimale ud af undervisningen, er det nødvendigt, at du øver derhjemme. Der arbejdes i den daglige undervisning med, hvordan der øves bedst derhjemme i forhold til alder og niveau. Der øves også med den mentale forberedelse i forhold til at optræde og spille koncerter.

Andet:

Hvis eleven ønsker at købe sin egen tværfløjte opfordres der til, at dette vendes med læreren inden en eventuel anskaffelse. Derved har læreren mulighed for at give råd og vejledning, så eleven får valgt en passende tværfløjte.