Blokfløjte - fra 2. kl.

Vil du spille på blokfløjte? I blokfløjteundervisningen lærer du at spille små melodier, og du udfordres i et tempo, der passer til dig.

Når du starter til blokfløjte, lærer du hurtigt noder og rytmer, så du kan spille små melodier. Fløjten har flere muligheder, end du lige forestiller dig, og den kan spille i alle tonearter. I gamle dage blev den primært brugt i barokmusikken, men i dag indgår fløjten i mange andre genrer.

Der findes mange forskellige blokfløjter. Den mest almindelige er sopran, som er den lille. Så kommer den lidt større alt og derefter tenoren, som er endnu større. Til sidst kommer bassen, som er den største fløjte i blokfløjtefamilien.

Når man lærer at spille på et instrument, får man som barn gode oplevelser med musikken, koncentrationsevnen styrkes, man lærer at øve sig og være disciplineret. Samtidig får mange børn stor selvtillid, når musikken flyder fra instrumentet.

Undervisning foregår en gang om ugen gennem hele sæsonen (10 måneder) og varer typisk 20-35 minutter alt efter hvad I vælger ved tilmelding.

Undervisningen ligger typisk i forlængelse af skoletiden og det er muligt at modtage undervisning på forskellige lokationer i kommunen.

• Broskolen afd. Bøgehøj
  • Carl Nielsen Skolen
  • Hjemly Friskole
  • Ferritslev Friskole
  • Sdr. Nærå Friskole
  • Espe Skole

Charlotte Mejlbjerg

Tilmeld dig soloundervisning i blokfløjte her.

Husk at hvis I er to eller flere elever der gerne vil spille sammen kan der oprettes et hold.

Læreplan for blokfløjte

Blokfløjte

Blokfløjten er at af de allerældste instrumenter man kender, de ældste fund er ca. 40.000 år gamle – vildt!
I alle de mange tusinder af år der er gået siden dengang, har fløjten selvfølgelig udviklet sig, men dybest set er det de samme principper, den stadig laves efter:
Et rør med fingerhuller og et mundstykke med en luftspalte/luftkanal og et labium (et hul med en tynd kant hvor luften rammer og brydes til fløjtelyd).
Når vi kalder det en blokfløjte, skyldes det, at det hul man laver for at kunne lave en vindkanal efterfølgende lukkes med en træblok, der er lidt mindre end hullet hvorved vindkanalen opstår.

Hvad kan du lære

På blokfløjte lærer du hurtigt at spille melodier, både efter noder og på øret (det kaldes også som gehør). Vi arbejder også med selv at finde på melodier. Undervisningen er tilrettelagt således, at du møder udfordringerne, når du er parat til det. Efterhånden som du får større hænder, vil du lære hele blokfløjtefamilien at kende: sopran-, alt-, tenor- og basfløjter.
En del af undervisningen er at lære at optræde/ spille til koncerter. Allerede fra 1. år inviteres du til at spille koncert i musikskolen sammen med din lærer.

Sammenspil

Sammenspil på blokfløjte er en del af undervisningen, og vi anbefaler, at alle deltager i sammenspil. Din lærer aftaler sammen med dig, hvilket sammenspil der passer til dig.
Sammenspil kan sammensættes på tværs af skoler og lokalområder, og det sociale møde er en stor del af undervisningen.
Nogle væsentlige kompetencer, du opnår ved at deltage i sammenspil, er:
evne til præcision
evne til at lytte til medspillere
at spille efter partitur og
opbygge musikalske relationer.
Fyns Ungdoms Blokfløjteorkester (FABLO) er musikskolernes fælles overbygningstilbud til de dygtigste blokfløjteelever (fra 5.kl.).

Om at øve

For at få fuldt udbytte af undervisningen anbefales det at øve hjemme. Øvning er en forudsætning for at lære at spille.
En stor del af øvningen foregår hjemme. Din lærer hjælper dig på vej med kendskab til øveteknikker og -strategier. Øvningen er dit private rum med plads til fordybelse og koncentration. Du skal helst øve hver dag, hvis det er muligt.
En væsentlig forudsætning for at få gode øvevaner er forældrenes opbakning.
At lære at spille et instrument er en værdifuld læring, som kan vare hele livet.

Andet

Det er vigtigt at have et godt instrument, og musikskolen er behjælpelig med anskaffelse.