Trompet - fra 2. kl.

Du kan spille trompet, uanset om du kan lide rock- eller klassisk musik. Trompeten optræder nemlig i næsten alle musikstilarter. Du kan møde trompeten i Symfoniorkestre, Big-band, Harmoniorkestre, Garder osv.

Tilbud til børn fra 2. klasse og opefter

Vil du gerne spille på et instrument? Så prøv trompeten.

Måske har du set trompeten i fjernsynet på film? Trompeten blev oprindeligt brugt som et signalhorn i militæret til at give besked til soldaterne om angreb, tilbagetrækning eller som alarmvarsel. Siden da er trompeten blevet et elsket musikinstrument som indgår i mange forskellige musikarter lige fra rock til klassisk musik.

Trompeten er det højest klingende messingblæserinstrument og med dens 3 ventiler kan du let ændre på tonerne, så du kan spille alle typer af musik.

Når du starter til trompet lærer du hurtigt noder og rytmer at kende, så du kan spille små melodier. Med trompeten har du mulighed for efter aftale med din underviser at deltage i samspilshold med andre elever som spiller samme instrument eller deltage i f.eks. Musikskolens Big Band, hvor du spiller musik sammen med andre musikskoleelever.

For forældre

Skal dit barn lære at spille på et instrument? Når man lærer at spille og bliver dygtig til et instrument får man som barn gode oplevelser med musikken, koncentrationsevnen styrkes, barnet lærer at øve sig og være disciplineret og får stor selvtillid når musikken flyder fra instrumentet.

Til soloundervisning i et instrument modtager barnet eneundervisning af en af musikskolens dygtige undervisere.

Undervisning foregår en gang om ugen gennem hele sæsonen (10 måneder) og varer typisk 20-35 minutter alt efter hvad I vælger ved tilmelding. Undervisningen ligger typisk i forlængelse af skoletiden og det er muligt at modtage undervisning på forskellige lokationer i kommunen.
Prisen for undervisning i soloinstrumenter varierer i forhold til længden af undervisning.
Det er muligt at leje en trompet på Musikskolen.

Lyder trompet som noget for dit barn?

Tilmelding sker for én sæson ad gangen.

20 minutters soloundervisning koster 338 kr. pr. måned (opkræves over 10 måneder).

25 minutters soloundervisning koster 422 kr. pr. måned (opkræves over 10 måneder).

30 minutters soloundervisning koster 506 kr. pr. måned (opkræves over 10 måneder).

Vi tilbyder soloundervisning på:

• Musikskolen i Ringe, Kulturzonen
  • Byskolen Faaborg
  • Broskolen afd. Rolfsted

Underviser

Thomas Buchreitz

Kim Thorsen

Tilmeld dig soloundervisning i trompet her.

Husk at, hvis der er 2-3 elever, der gerne vil instrumental holdundervisning, kan der evt. oprettes et hold.
Kontakt Musikskolen på tlf. 72 53 83 60 for nærmere aftale.

Læreplan for trompet

Trompet:

Trompeten er et meget gammelt instrument. Den hører til gruppen messinginstrumenter. Det, at frembringe lyd i et langt rør har man kendt i mere end 3 - 4000 år. Herhjemme kender de fleste bronceluren, der er fundet i moser efter at have ligget der flere tusinde år.
Bronceluren er gennem tiden udviklet til andre instrumenter i messinggruppen, bl.a. det vi i dag kender som trompeten.

Trompeten er et fantastisk instrument, der kan anvendes i næsten alle musikalske sammenhænge.
I klassisk musik kan den bruges i symfoniorkestre, harmoniorkestre og mindre ensembler.
I rytmisk musik kan trompeten bruges i alt pop, rock og jazzsammenhænge og i folkemusik.
Trompeten høres også ofte helt solo i kirker og andre steder, og kan være med til at understøtte en højtidelig og smuk stemning.

Soloundervisning

Man starter med at lære at danne de første toner på trompeten, og derefter lærer man hurtigt små melodier. Man lærer at spille efter noder, men det er også vigtigt, at lære at spille efter gehør, og udenad. Når man lærer at spille trompet, arbejder man også med vejrtrækning og kropsholdning, da dette er vigtigt for at kunne spille med en smuk klang.
Det er vigtigt at puste på den rigtige måde i trompeten, for at blive god til at spille.

Sammenspil

Selvom trompeten er et rigtigt “Her kommer jeg-instrument” er det allersjovest at spille sammen med andre. Når du begynder på trompeten, varer det ikke længe før man kan begynde at spille sammen med andre.
I musikskolen er der trompet- og blæseorkestre som man kan deltage i, og man kan spille med i musikskolens bigband eller andre orkestre.
Fællesskab omkring musikken og samspillet kan være noget af det bedste, og mange får rigtig gode venner, i de sammenhænge hvor man spiller sammen.
Når du spiller sammen med andre, skærper du din fornemmelse for grundpuls, og evne til at lytte til andre.

Øvning

På musikskolen lærer du hvordan man spiller på trompeten, men det er derhjemme du øver, så du bliver bedre til det.
Det er vigtigt, ofte at bruge lidt tid på sit instrument derhjemme, så dét man lærer på musikskolen bliver indøvet som rutiner, man ikke glemmer.
Gerne hver dag hvis det er muligt.
Du bliver instrueret af din lærer, hvordan du bedst øver hjemme.
Du lærer øveteknikker og hvordan man passer øvningen ind i hverdagen.
Det er vigtigt, at dine forældre støtter dig i at øve ofte, og evt. hjælper med øvningen.

At optræde

Det at spille musik er ofte forbundet med at spille for andre. Sammen med din lærer vil du blive inviteret til, at spille til små koncerter med publikum, allerede i dit første år på musikskolen.

Andet

Det er vigtigt at have et godt instrument. Du kan leje en trompet af musikskolen, eller din lærer er behjælpelig med vejledning af køb af det rigtige instrument.
Du lærer også, hvordan du plejer, rengør og passer på dit instrument.